جمعه , ۱۵ آذر ۱۳۹۸
صفحه اصلی » مهندسی فرایندها » آموزش BPM » آموزش مدیریت فرایندهای کسب و کار- جلسه چهارم

آموزش مدیریت فرایندهای کسب و کار- جلسه چهارم

چرخه عمر BPM

قسمت اول

به طور کلی، اولین سؤالی که یک تیم مبتکر و عملیاتی در مورد BPM باید جوابی روشن برای آن بیابد این است که

 “قصد داریم در چه فرایندهای کسب و کاری پیشرفت و بهبود حاصل کنیم؟”.

این سئوالی است که باید درست در ابتدا و قبل از اینکه عملیات BPM شروع شود، پاسخ داده شود و احتمالاً ایده هایی در مورد مشکلات عملیاتی پیش روی تیم اجرایی BPM در مورد این سئوال مطرح و حل و فصل شود.

خود این سئوال پرسیدنش چندان سخت نیست، ولی در عوض، جواب دادن به آن سخت است.

خیلی وقتها نقطه شروع برای تیم BPM، مشکلاتی است که تیم های مختلف کاری سازمان مطرح می کنند. گاهی می توان این مشکلات با تغییر و اصلاح فرایندها رفع کرد، به عبارت دیگر، مشکل فرایندی بوده است.

مثلا، فرض کنید در شرکتی ساختمانی مهندسان سایت شکایت می کنند که کارشان بدلیل نبود بموقع تجهیزات لازمی که اکثرا اجاره ای هستند، متوقف می شود. از آنجا که این تجهیزات اجاره ای هستند، واضح است که اشکال در فرایند اجاره تجهیزات  است و این فرایند باید مورد بازنگری قرار گیرد.

در خصوص این مثال باید سئوالاتی مثل اینها را بپرسیم:

آیا فرایند درست از لحظه انتخاب تأمین کنندگان تجهیزات اجاره ای شروع می شود؟

آیا فرایند اجاره با تحویل تجهیزات به تامین کننده آن تمام می شود و یا تا زمان پرداخت وجه ادامه پیدا می کند؟

بسته به اینکه چقدر تفکر فرآیندی در سازمان قدمت دارد، پاسخ به این سؤالات ممکن است آسان یا سخت باشد. اگر سازمان قبلاً در عملیات BPM اجرا کرده باشد، به احتمال زیاد فرایندهای زیادی قبلا بررسی و محدوده های فرایندی حداقل تا حدودی تعیین شده اند.

در سازمانهایی که قبلاً عملیات BPM در آنها اجرا نشده است، تیم BPM باید حداقل با شناسایی فرآیندهای مربوط به مسئله ای که روی میز است، محدوده و دامنه این فرآیندها را تعیین و روابط بین آنها را مشخص کند.

این مرحله اولیه از  BPM، شناسایی فرایند (Process Identification) نامیده می شود. این فاز ابتدایی منجر به مرحله ای می شود که اصطلاحا معماری فرایند (Process architecture) خوانده می شود که به طور متداول به شکل مجموعه ای از فرآیندها و پیوندهای بین آنها ظهور پیدا خواهد کرد.

به طور کلی، هدف از عملیات BPM حصول اطمینان از این امر است که فرایندهای کسب و کاری که تحت پوشش BPM قرار می گیرد، نتایج مثبت دائمی دارند و حداکثر ارزش را برای ارائه خدمات به مشتریان ایجاد می کنند. اندازه گیری مقدار خروجی یک فرآیند یک گام اساسی در BPM است.

تام دمرکر جمله بسیار معروفی دارد: “شما نمی توانید آنچه را که نمی توانید اندازه گیری کنید کنترل کنید”.

بنابراین قبل از شروع به تجزیه و تحلیل هر فرآیند با جزئیات، مهم است که روشهای اندازه گیری عملکرد فرآیند (که به آن معیارهای عملکرد فرآیند نیز گفته می شود) را به روشنی تعریف کنید.

این معیارها مشخص می کنند که آیا یک فرایند در «شکل خوب» خود قرار دارد یا نه.  

درباره‌ افشین صفایی

این مطلب را نیز بخوانید

آموزش مدیریت فرایند کسب و کار (BPM)-جلسه دوم

حوزه های مرتبط با مدیریت فرایند کسب و کار (BPM) همانطور که همه می دانیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *