آمار در آزمون دکتری پرستاری

مهمترین مباحث آمار در آزمون دکتری پرستاری

کنکور دکتری چه در وزارت علوم و چه وزارت بهداشت مسابقه ای است که سالی یکبار بصورت سالانه برگزار می شود و جاماندگان از آن و پذبرفته نشده ها باید یکسال تا رقابت بعدی منتظر بمانند. در این مسابقه کسی برنده می شود که تا آنجا که ممکن است خود را برای این مسابقه به شکل کامل،  منطقی و درست آماده کرده باشد.

مشابه این وضعیت را شاید بتوان در مسابقات ورزشی دید.  مسابقاتی که سالانه فقط یک قهرمان بیشتر ندارد. قهرمانان رشته های ورزشی را لابد شنیده اید که برای گرفتن مدال چه کارهایی می کنند، چه اردوهایی شرکت می کنند و چه منظم و متعهد زیر نظر مربیان حرفه ای تمرین می کنند. 

ورزشکاران دو جنبه مهم را در تمریناتشان دائم در نظر می گیرند:

 – نقاط قوت

 – نقاط ضعف

درس آمار با سهم پانزده تست در آزمون دکتری پرستاری،  با توجه به ضعف اکثر داوطلبین شرکت کننده می تواند باعث تمایز شما در نتیجه آزمون شود. تازه این یک طرف قضیه است.  طرف دیگر آن،  مصاحبه است.  بیشترین سئوالات مصاحبه دکتری از مباحث آماری است.  استادان مصاحبه کننده می خواهند مطمئن شوند که کسی که برای دوره دکتری پذیرفته می شود،  قابلیت انجام کارهای آماری را دارد و فهم درستی از مفاهیم آن دارد. یک لحظه خودتان رو پشت میز مصاحبه،  روبروی اساتید تصور کنید.  چند نفر استاد خبره آنطرف میز نشسته اند و شما تنها یک طرف. فرض کنید استادی می پرسد کوواریانس چیست.  استاد دیگری از آنوا می پرسد.  یکی از شما می خواهد در مورد توزیع نرمال توضیح دهید. مطمئنم که همین الان کف دستانتان عرق کرد و دچار استرس شدین. حق دارید.  این سئوالات همه را به همین وضع شما دچار می کند. باید از قبل برای این مدل سئوالات آماده شد و با تمرین و تکرار بر آنها کاملا تسلط پیدا کرد.  کار سختی هست؛  ولی،  نا شدنی نیست. نترسید.  من اینجا هستم که آمارتان را برای همیشه بسازم.

باید آمار را در بستر سناریوهای واقعی یاد گرفت. 

تحلیل مباحث آماری در دکتری پرستاری

آمار توصیفی

        شاخص های مرکزی

        شاخص های پراکندگی

        شاخص های توزیع

 

 

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *