روش تحقیق در پرستاری

جرعه جرعه، روش تحقیق

از عبارت روش تحقیق (Research Methodology) فعلا بر تحقیق متمرکز می شوم. تحقیق (Research) اصطلاحی است که چه بخواهیم و چه نخواهیم و چه بدانیم و چه ندانیم، خیلی زیاد انجام داده ایم. وقتی از اینترنت استفاده می کنیم تا قیمت و کیفیت کالاهای مختلف را بررسی کنیم و یا وقتی از یک مغازه به مغازه دیگر می رویم و کالایی را دنبال می کنیم، در حال تحقیق هستیم. این تحقیقات روزمره شباهت های زیادی با تحقیقات رسمی دارند.

لغت شناسی روش تحقیق

کلمه search در زبان انگلیسی بر مبنای فرهنگ لغت Merriam Webster ، کلمه search از ریشه فرانسوی-انگلیسی cerchen, cercher به معنای بازرسی و بررسی دقیق و یا از ریشه circare به معنای به دنبال چیزی رفتن است. در همین فرهنگ برای لغت search در معنای فعلی دو معنای “بازرسی و جستجوی کامل و دقیق” و “کشف و پیدا کردن” آورده شده است که در راستای همان معنای ریشه های این کلمه است. پیشوند re – در زبان انگلیسی به معنای تکرار است و اگر کنار کلمه search قرار دهیم به معنای جستجوهای دقیق، کامل و مکرر برای کشف و پرده برداری است. در فارسی هم از معمولا از دو کلمه تحقیق و پژوهش به جای کلمه Research استفاده می کنیم. تحقیق اما، کلمه ای عربی است در باب تفعیل است. کلمات در این وزن ویژگی کنشگرانه به معنا می دهد. پس، تحقیق یعنی یک حرکت کنشگرایانه برای رسیدن به حقیقت. معنای ریشه ای واژه پژوهش، جستجوی مجدد یا جستجوی دقیق می باشد. با نگاهی تخصصی تر، پژوهش عبارت از کاووش یا بررسی سخت کوشانه و نظام مند به منظور معتیرسازی و باز تعریف دانش موجود و تولید دانش جدید می باشد. دو مفهوم سخت کوشانه (diligent) و نظام مند در تعریف تحقیق پرستاری بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا، مستلزم برنامه ریزی، سازماندهی و شکیبایی می باشد.

چه جیزی پژوهش و تحقیق را در پرستاری نسبت به سایر حوزه ها متمایز می کند؟

قبل از جواب داده به این سئوال، تعریفی که انجمن پرستاران آمریکایی (American Nurses Association) از پرستاری ارائه کرده است را با هم ببینیم: ” پرستاری عبارت است از محافظت، ارتقا و بهبود سلامتی و توانایی ها، پیشگیری از بیماری و صدمه، تسکین رنج های تشخیص و درمان و حمایت از افراد، خانواده ها، جوامع و جمعیت ها در مسیر مراقبت.” بر اساس این تعریف، تحقیق و پژوهش در پرستاری موظف است در جهت بهبود مراقبت به تولید دانش در ارتباط با واکنش های بشری و بهترین تدابیر جهت ارتقاء سلامت و پیشگیری و کنترل بیماریها باشد. بسیاری از پرستاران بر این باور هستند که تمرکز پژوهش پرستاری باید بر روی کسب دانش مورد نیاز مراقبت بالینی باشد که به پژوهش مراقبتی یا عملکردی مشهور است. اما، از دیدگاهی دیگر پژوهش پرستاری به اندازه موقعیت‌های بالینی معطوف به مطالعات مرتبط با آموزش پرستاری، مدیریت پرستاری، خدمات بهداشتی و ویژگی‌ها و سایر نقش‌های پرستار نیز هست. بسیاری از محققین نگرش دوم را حمایت کرده و معتقدند علم پرستاری باید شامل بر آموزش، مراقبت و نحوه ارائه خدمات باشد. پژوهش برای شناسایی راهبردهای آموزش-یادگیری به منظور ارتقاء مدیریت عملکرد پرستاری مورد نیاز است. بنابراین، پژوهشگران پرستار در تولید و ساخت علم آموزش پرستاری نقش خواهند داشت؛ زیرا که راهبردهای آموزش – یادگیری مورد استفاده این حرفه مبتنی بر شواهد هستند. مدیران پرستاری به واسطه پژوهش در ارتقاء رهبری پرستاری و ارائه مراقبت با کیفیت و هزینه اثربخش نقش دارند. مطالعات مرتبط با خدمات بهداشتی و سایر نقش‌های پرستاری نیز به منظور ارتقای کیفیت پیامدها در حرفه پرستاری و سیستم مراقبت بهداشتی حائز اهمیت می‌باشند. چند مطلب پیشنهادی
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *